Використання ділових ігор як засобу формування
предметної компетентності на уроках історії
Актуальність роботи.
В умовах впровадження компетентнісного підходу в освітній процес критерієм
оцінки навчальної діяльності учнів стають не стільки обсяг матеріалу, що
залишився в пам’яті, скільки вміння його аналізувати, узагальнювати,
використовувати в нестандартній ситуації, самостійно здобувати знання, вести пошуково-дослідницьку
роботу. У зв’язку з цим, особливої актуальності сьогодні набувають
педагогічні підходи, орієнтовані на формування знань, умінь, навичок та
досвіду, що дають змогу ефективно виконувати діяльність. Цьому сприяє впровадження в практику навчання,
зокрема історії, ділових ігор.
Однак у
методичній літературі доцільність їх застосування обмежується визнанням за ними
здатності активізувати пізнавальну діяльність та інтерес, а також підвищувати
мотивацію в учнів, що в умовах компетентнісного навчання є недостатнім. З
огляду на це мета роботи полягає у визначенні можливостей ділових ігор
у формуванні історичної компетентності.
Ділові ігри є
спеціально організованою дією з операціоналізації теоретичних знань, переводу
їх у функціональний контекст [2, 63]. Вони передбачають імітацію діяльності (як
правило професійної) в окремих випадках з «ефектом присутності» історичних
осіб.
В основі ділових
ігор знаходиться інтенсивна взаємодія учасників. Їх мета може бути досягнута
лише спільними зусиллями (але ніколи учасниками ділових ігор поодинці):
вироблення і розподіл засобів і завдань можуть здійснюватися тільки колективно
[1, 62]. Рольова взаємодія відбувається відповідно до правил і норм дослідних
груп (в судовому слуханні – суддя, звинувачуваний, секретар, захисник,
прокурор, свідки; в науковій лабораторії – експерти з вивчення конкретного
питання), що сприяє розвитку уміння орієнтуватися в конкретних обставинах,
надавати об’єктивну оцінку власній поведінці, враховувати можливості інших
учасників, впливати на їхні інтереси та потреби [4, 58]. Тому мета ділових ігор
спрямована на моделювання не «середовища», а діяльності. Вони будуються тільки
за логікою останньої, що дозволяє шляхом конструктивного ухвалення групових та
індивідуальних рішень досягнути бажаної цілі.
Змістовна
багатоспрямованість ділових ігор дозволяє формувати компетентність на уроках
історії у всьому їх різноманітті. На сьогодні до предметної компетентності науковці
відносять хронологічну, просторову, інформаційну, мовленнєву, логічну та
аксіологічну компетентності [3, 5].
Так,
пошук
додаткової літератури, інтерпретація змісту історичних джерел, аналіз
інформації, її передача на основі монологічного та діалогічного висловлювання,
доведення та узагальнення сприяють становленню інформаційної й мовленнєвої
компетентності. Дослідницька робота з визначення причин, сутності та наслідків
подій, їх значення, порівняння та узагальнення, складання характеристики
історичних осіб, виявлення їх цінностей, інтересів та потреб, протиріч в позиціях
соціальних груп впливають на формування логічної та аксіологічної. Встановлення
хронологічних та географічних меж подій, явищ, процесів, їх співвідношення з
періодом, співставлення історичних події з географічним простором формують
хронологічну та просторову.
Спектр ділових
ігор на уроках історії є досить широким. Однак доцільність організації ділових ігор на уроках історії визначається змістом
інформації узагальненого характеру, що об’єднує широкі хронологічні та
просторові межі, дозволяє виокремити причинно-наслідкові зв’язки, тенденції
історичного розвитку, а також засвоїти нові факти та переосмислити у нових
зв’язках й відношеннях раніше відомі.
Так, формування
теоретичних знань на основі аналізу й узагальнення біографії історичних осіб чи
подій відбувається під час проведення «Прес-конференції» та «Історичної
вітальні». Важливою умовою організації цих ігор має бути наявність у змісті
матеріалу, що вивчається, біографічних даних історичних постатей або детальний
опис перебігу подій. Перевага описового матеріалу, що охоплює широкий хронотоп,
обумовлює організацію «Екскурсії». Особливість її проведення полягає у
можливості структурувати історичну інформацію відповідно до визначених
критеріїв (хронологічних чи просторових меж, біографії історичної особи тощо).
Схожий принцип закладений і у грі конкурсного типу. Однак відмінність полягає у
її змагальному характері між дослідниками певного блоку інформації. Можливість
будувати доказ навколо історичного матеріалу лежить в основі «Наукової
лабораторії». Вона передбачає дослідження декількох джерел інформації різного
характеру, які підводитимуть до певного висновку. Вивчення події чи постаті, що
викликає неоднозначну оцінку у істориків, дозволяє організувати суд. Змістовно
матеріал має бути достатньо насиченим історичними фактами для протиставлення
поглядів, відстоювання полярних позицій.
Узагальнення теоретичного та практичного досвіду
дозволило виокремити ключові
структурні елементи методики організації ігор – етапи, які
визначають їх послідовність: підготовчий, уведення до гри, власне ігровий,
підсумковий.
Структурні
елементи методики організації гри
Етап гри
|
Сутність
|
Дії
|
Підготовчий
етап
|
Попередня підготовка учнів до гри.
|
– Обрання теми гри, її виду;
– розподіл ролей, класу на групи;
– обговорення задуму гри, її
стратегії, складання плану, фабули, проведення інструктажу учасників;
– підготовка необхідних атрибутів та
декорацій.
|
Уведення
до гри
|
Усвідомлення учнями змісту
завдання й активізація їхньої пізнавальної діяльності на самому уроці.
|
– Викладення умови гри;
– визначення ігрового завдання та
цілей;
– постановка проблемного питання.
|
Ігровий
етап
|
Залучення всіх учнів класу до гри.
|
– Дотримання ігрових правил;
– координація ігрової діяльності з
боку вчителя;
– вчасне припинення ігрових дій.
|
Підбиття
підсумків
|
Визначення дидактичного
результату.
|
– Перевірка рівня досягнення
освітніх цілей.
|
Визначення ігрового результату.
|
– Виведення з гри;
– аналіз, рефлексія;
– оцінка і самооцінка роботи;
– висновки та узагальнення;
– рекомендації.
|
Прикладом
розробки ділової гри є «Кінофестиваль», проведений на підсумковому узагальненні
з курсу «Історія України. 8 клас».
Комментариев нет:
Отправить комментарий